UCAPAN SELAMAT

Hi dan salam sejahtera kepada semua kawan-kawan dan rakan yang sudi berkunjung ke sini.

Selasa, 3 Ogos 2010

MINGGU SIBUK

Minggu lepas adalah minggu yang amat sibuk untuk saya dan kakitangan.  Masaalahnya ialah syarikat kami telah teraniaya akibat fitnah dari pegawai penerima bekalan. 

Susah nak cakap.  Kalau cakap lebih-lebih karang akan lebih menyulitkan keadaan.  Tetapi kalau di diamkan saja nanti semakin lemak pula pegawai berkenaan.

Atas nasihat kakak saya, saya membuat format surat aku terima barang baru.  Saya memang tak pernah terlintas untuk berbuat begitu.  Syukurlah saya mempunyai seorang kakak yang amat prihatin dan bijak menangani masaalah.  Walaupun beliau hanya seorang kakak angkat, saya memang tidak pernah rasa seperti adik angkat.

Cerita bermula bila pegawai berkenaan minta wang saguhati.  Mungkin juga untuk belanja Hari Raya.  Saya tak pastilah sebabnya.  Tetapi saya nekad menjalankan kerja tanpa perlu memberi sogokan dan gosok belakang orang tertentu.  Biarlah saya hanya mendapat kontrak kecil dan tidak dapat berkembang pesat dalam masa yang singkat.

Saya ingat pesan kakak, jika berbuat secara salah, rezeki itu tidak bersih dan tidak akan berkat.  Jika pun kita berterima kasih di atas pertolongan seseorang, kakak nasihatkan saya menunjukkan terima kasih dan syukur dengan cara yang betul.

Akibat dari pembohongan pegawai yang berkenaan, saya  terpaksa tergesa-gesa mendapatkan barang baru dengan kadar yang segera  dan membekal semula bagi jumlah barang yang dikatakan defektif.  Dengan pengesahan aku terima yang jelas dengan nama dan tandatangan pegawai yang menerima, saya yakin masaalah ini tak akan berulang.

Macam-macam cara penyelewangan dan salah laku diamalkan oleh beberapa pegawai.  Tetapi, secara keseluruhan saya dapati lebih banyak yang menjalankan tugas secara bertanggung-jawap.

3 ulasan:

  1. Salam Keri.
    Ya, langkah bijak tu.

    BalasPadam
  2. Aslmkm.
    Jika kita mengisi ruang waktu dengan perkara yang baik ... itu juga satu bakti & kemenangan.

    BalasPadam
  3. Salam ziarah.
    Macam cara mencari rezeki! Tak kira lagi halal ke haram!

    BalasPadam