UCAPAN SELAMAT

Hi dan salam sejahtera kepada semua kawan-kawan dan rakan yang sudi berkunjung ke sini.

Selasa, 21 Jun 2011

LAKSAM KELANTAN BUATAN KEDAH

Sudah dua tiga hari kakak kata nak buat laksam.  Balik kerja tadi, laksam sudah sedia dibuat.

Kakak bertanya samaada nak terus makan.  Tapi badan rasa tak selesa sangat sebab hari ini agak panas.  Jadi rehat dan mandi dulu la.

Masa makan malam tu ada pilihan seperti biasa.  Tapi hari ini pilihan makanan berat-berat la pulak.  Saya memilih untuk makan laksam.


Lihatlah hidangan di atas.  Begini lah rupanya laksam Kelantan bikinan orang Kedah.

Perbezaan yang paling ketara ialah kakak buat kuah dengan isi ikan yang banyak.. Kakak juga buat cili padi tumbuk menggantikan sambal dan belacan.

Biar bagaimanapun, rasanya amat enak.  Pedasnya ikut selera utara la!  :)

16 ulasan:

  1. Salam Keri.
    Hehe. Bunyinya lucu. Tapi rasanya lebih kurang sama juga la kot!

    BalasPadam
  2. Salam Keri.
    Sedappp! Aduh teringin nak makan ni!

    BalasPadam
  3. Salam Abang Keri.
    Mesti enak bangat!

    BalasPadam
  4. Salam Abang Keri.
    Yummy! Makan seorang ni! :(

    BalasPadam
  5. Salam Keri.
    Sedap juga ni!

    BalasPadam
  6. Aslmkm.
    Bid teringinnya nak makan. Dah lama tak makan.
    Dulu masa duduk dengan maktok, sekali2 makan juga .. tapi versi utara. Sedap juga!

    BalasPadam
  7. Salam Abang Keri.
    Laksam kuah lemak ni.
    Fir tak pandai sangat makan.
    Tapi kalau lapar, bedal juga la! Hehe.

    BalasPadam
  8. Salam Keri.
    Ini la antara makanan yang I tak pandai makan!

    BalasPadam
  9. Salam Abang Keri.
    Boleh juga la! Hehe.

    BalasPadam
  10. Salam Abang Keri.
    Sedappp! Mau sepinggan! Hehe.

    BalasPadam
  11. Salam Abang Keri.
    Anis pun suker!

    BalasPadam
  12. Salam Keri.
    Laksam kelantan & trengganu pakai kuah lemak! Sedap juga la.

    BalasPadam
  13. Aslmkm.
    Hmmm, teringin la pulak!

    BalasPadam
  14. Salam semua.
    Tqvm di atas kunjungan & komen.
    Maaf la .. bz sangat dalam dua bulan ni.
    Saya akan berkunjung balas. Insya Allah.

    BalasPadam